19. april 2009

We are afloat ;-)

Ja, da er vi på vannet! :-D Du har kanskje lest det på hjemmesiden? Da vet du vel også at vi for tiden holder til i Kusadasi, Tyrkia! Jeg har ikke blogget på så kjempe lenge at jeg må bare prøve å oppsummere hva som har skjedd. Her skrubber vi fordekket!

Vi hadde jo fristen 7. april. Syvende april måtte vi dra fra EU og inn i Tyrkia. Jeg jobbet hardt de siste dagene, i og med at det var da det gikk opp for meg at vi hadde mye igjen. Mamma og far har jobbet hardt hver dag, men de var ekstra stressa og jobbet ekstra hardt siste dagene. Kanskje derfor vi var oppe og jobbet til klokka var tolv - ett, og spiste på gulvet (?)... Siste natta sov mamma èn time... Okei, så var sjøsettingsdagen kommet, og vi trengte bare litt hjelp med motoren før båten skulle på vannet. Ja, så klarte de å fikse det. Så kom båten på vannet, vi dro avgårde, skulle til Tyrkia... Men da gikk motoren varm.
Dette medbar noen dager ekstra i bassenget på yarden. 9. april kom vi oss til Samos for å sjekke ut av Hellas, Sirius fungerte som den skulle, og morra'n etter, 10. april, sjekket vi ut og satte kursen mot Tyrkia. I Tyrkia ventet jo Arnt og familien! Rebekka, Rasmus, Ragna, tante Ingjerd og onkel Arnt skulle bo i båten en uke :-)

Dag 1, 10. april:
Vi hadde vært på Samos, hvor Port Police'n var villige til å la oss slippe bot fordi vi ikke kom oss ut før 7. april. Vi hadde jo engineproblems! Turen over til Kusadasi, Tyrkia tok vel en tre timer, og der var 5 kjente personer iført shorts og solbriller - Herlig! Denne dagen brukte vi på å pakke inn sakene deres, og rydde, leke og spise. Dette var starten på en kjempefin uke!

Dag 2, 11. april:
Dagen startet med en frokost. Deretter satte vi i gang med å sy og klippe hatter. I dag skulle det være "Fancy hat-party", påskefest på marinaen! Vi fikk en gammel hatt hver, og vi klippet i filt, sydde det på hatten, knyttet fast skjerf og tau og alt mulig, som resulterte i skikkelig fancy hatter ;-) Vi kom på festen, og trodde vi var de eneste med hatter. Men etterhvert skjønte vi at det var det ikke noe fare med. Det kom mange folk med hatter! Vi spiste god mat og koste oss kjempe mye! Det ble eggjakt og hattekonkuransse. Og på konkuranssen var det tre dommere som valgte ut beste voksenhatt og beste barnehatt. Rebekka, med sin bamsehatt kom på førsteplass for barna. Ragna på andre og Thorstein på tredje(!). Det er sant! Rebekka vant også et par andre konkuransser...ganske enkelt fordi hun er så søt. Hun ble fotografert sammen med veldig mange som var på festen. Alle var helt klart sjarmerte. Er det noe rart, da? Vel, premiene på konkuranssene var ølglass, vin, middag på restaurant, passholder og avtale-/kalenderbok. Herlig dag! God påske! ;-)
God mat, påskeegg og fancy hatter!

Dag 3, 12. april:
Tredje dag med besøk av søskenbarn gikk med på en bytur, litt kortspill og noe annet.. Det var noe litt morsomt som skjedde i byen! Der skulle onkel Arnt se etter et par sandaler. Han fant et par, og mannen i butikken sa prisen som var over 100 lire...Haha, så det skulle Arnt betale?
Nei, han begynte å prute. Man skal si en noe lav pris med en gang når man pruter, og dette resulterte naturligvis i et svar som dette: "What? Are you sick?! Are you crazy?"... Arnt fikk prutet dem ned veldig masse, men orket ikke kjøpe dem, i og med at butikkmannen var så ivrig.
Ragna og jeg ville finne på noe litt mer enn bare avslapping, så vi la ut på tur til stranda etter lunsj iført våtdrakter...for å bade i det litt kalde vannet. Det var morsomt! Irriterende nok var det to smågutter som ikke ville la oss gå opp fra vannet. Han minste skjønte ikke at det var farlig å kaste
stein! Dette var jo farlig, men ikke nok med det, for sand i håret fikk vi jo også av han andre. Vi ville jo ikke virke truende, så vi kastet ingenting, men etter en diskusjon med vår tyrkisk-kunnskap; Gulè gulè = Ha det, Merhaba = Hei, og masse peking og vifting kom vi oss avgårde. Han minste, som kastet stein gjorde så Ragna sparket bort i en stein da hun skulle løpe bakover, og fikk et blodig sår på foten. Dum gutt!

Dag 4, 13. april:
I dag var vi på Ladies beach. Dvs. tante, onkel, Rebekka, Rasmus, Ragna, Thorstein og jeg. Mamma og far jobbet på båten... Turen dit var med en bitteliten buss, som kjørte enten KJEMPE fort, eller saakte... På stranda var Ragna og jeg pyser, og brukte våtdrakt. Vi svømte faktisk en stund, og de i bare badetøy vasset bare litt i vannkanten og duppet hodet under et par ganger før de begynte å leke seg i sanda i stedet for å bade. Etterpå spiste vi sju middag på restaurant, men mamma og far, som var hjemme måtte nøye seg med rester. Fin dag, som alle de andre :-)


Dag 5, 14. april:

I dag var det Ephesus som stod på programmet. Det tok litt lang tid på morra'n, men vi kom oss avgårde. Ragna m. familien hadde vært der før, men ikke vi. Først tok vi en buss til en plass i nærheten av Ephesus, og taxisjåføren som var på plass ved bussholdeplassen, skulle absolutt ha oss til å tro at det var så langt mellom her og der og den ruinen og den ruinen. Men vi gikk til fots. Vi må holde oss i form. Da vi kom frem til inngangen til Ephesus, spiste vi lunsj på en cafè. Der bestemte vi oss for at ikke alle skulle gå sammen.. Ragna gikk sammen med oss, og Rebekka, Rasmus, tante og onkel gikk sammen, bare dem. Da vi gikk inn var det jo kjempe mye å se! Det var et helt utrolig sted. De har bevart så mye! "Mary's church". Der har paven vært og greier. I Mary's church har visst Maria bodd henne selv hvis jeg husker riktig. Der var døpefonn for barn. Den var gigantisk og i stein. Det var et som var bare for voksne også. Det var et hull i bakken med trapper og sånt i stein. Også var det kors på veggene rundt omkring. Det var utrolig flott, og kirken virket ganske svær. Etterpå så vi bibliotek, teater med plass til tusener av folk, utrolig flotte statuer, gamle toalett, bolighus, gigantisk torg, gater og nydelig mosaikk. Helt fantastisk!
Absolutt anbefalt fra vår side, men du bør dra på en dag som det ikke er så
varmt. Du skal gå ganske lenge for å se hele Ephesus. Vi dro på en litt overskyet dag. Dette var en opplevelse!

Dag 6, 15. april:
I dag var vi på tyrkisk bad! Det var det gamleste badet i byen, og kjempegøy! Først ble vi kledd i et slags håndkle som vi skulle ha på oss gjennom hele behandlingen, og ble satt i et varmt rom. Her satt vi i tjue minutter i alle fall! Og deretter ble vi
tatt ut èn og èn, og vasket og skyldt i håret og ansiktet. Etter det ble vi skrubbet med en slags grov klut, for å få vekk gammal hud. Det varme rommet var liksom basen hvor de som ikke ble skrubbet/vasket satt. Og så, etter skrubbingen var det "Doush", som han kalte det, og deretter innsåping. Han hadde en sånn rar greie som han la i såpe, og blåste så den ble full av skum, og så såpet han oss inn. Da var vi ferdige, og "Doushet", og gikk på garderoben. Han massør-/såpør-/skrubbøren (haha) ordnet sånne håndklegreier rundt hodet og kroppen. Jeg delte garderobe med Ragna, og hun hadde vært her før, så hun visste at vi skulle vente med å kle på oss til vi hadde fått te! Turkish appletea in my heart! Den var utrolig god! I arabiske land bruker de visst sånne litt rare tekopper. Det er små glass på et fat... Uansett - Kjempegøy! Etterpå skulle vi spille "Min venn" i båten, og det er sånn at en skal ut, så skal de andre bestemme en "venn". Onkel Arnt skulle ut, og vi valgte han på det tyrkiske badet! Det eneste vi visste var at han hadde "litt sånn kulemage", og da, når Arnt spurte oss om "Min venn", ble svarene "..litt sånn rund.." og "litt sånn ølmage..". Onkel Arnt skjønte jo at vi ikke akkurat visste så mye om denne vennen, så han gjettet riktig...Jaja!

Dag 7, 16. april:
I dag var planen å dra ut og seile! Ikke Sirius, men vår nydøpte miniseilbåt, Follie! Hun er sammenleggbar, og vi brukte vel rundt en time på å få henne opp. Thorstein bl
e styrmann. Han og jeg tok den første turen. Denne båten har fokk også, så jeg kontrollerte fokken, og han styrte. Det gikk veldig bra! Etter det ble Ragna med oss ut, så kunne hun og jeg kontrollere fokken sammen. Det gikk også bra, og Ragna synes visst at det var gøy. Vi seilte ganske langt ut, altså ut der det var ganske mye vind, og det var veldig gøy. Selv om Ragna aldri har seilt jolle før, var det jeg som var den mest redde ute i vinden. Men det var jo bare gøy, da ;-) Rebekka, Rasmus, Arnt og Thorstein tok også en liten tur ut. Til slutt seilte mamma og far en tur. Dette ble hovedaktiviteten denne dagen. Kjempefin dag!

Dag 8, 17. april:
I dag dro vi på Ladies beach litt tidligere på dagen enn sist gang. Mamma og far var ikke med, de ble hjemme. Først gikk vi på butikken og kjøpte masse frukt og litt annet godt; ananas, kiwi, epler, banan, kokosnøtt (!), peanøtter, pistachenøtter (skriveleif?), kjeks og vannflasker. Da vi kom på stranda var det herlig vær og deilig vann. Denne gangen droppa vi våtdrakter. Vi dykket og snorklet. Også gravde vi ned hele Ragna og Rasmus. Kjempegøy! Etterpå dro vi på "Zeus restaurant" fordi Rebekka vant jo de to på Fancy hat-party! Der spiste vi god mat, og etterpå hjem og legge seg..

Dag 9, 18. april + natt til 19. april:
I dag dro vi på "Guiness buffey record"-greier. Det skulle være Guiness recordbook-rekord. Verdens lengste buffet....... Off, for et rot! Det var alt for høy musikk, man fant ikke bestikk, folk gafflet i seg mat, man kunne gå seg vill hvis man ikke hadde øynene klistret på foreldrene sine hele tiden, det var kø og alt sånt...Vel, vi fikk tatt oss vann og noe potetmos som vi måtte spise med hendene, men ellers var det ikke noe spesielt hyggelig plass å være. Vi gikk heller og kjøpte is og gikk på lekeplassen, vi. Minst like gøy der. Dette var siste dagen til Ragna og de, så vi måtte prøve å nyte siste tiden med dem. Vi spiste hjemme, og så spilte vi "Europa på boks", et spørsmålsspill. Besøket skulle dra klokken 02 på natta, så Arnt skulle være oppe helt til da. Vi satt der og ble bare mer og mer trøtte. Spørsmålene var vanskelige nok, og svarene ble mer og mer absurde. Vitsene ble dårligere og dårligere, vi lo høyere og høyere...Haha, for en kveld! Ragna og jeg la oss klokka 11, så vi hadde sovet 3 timer før de skulle dra med drosja. Vi hjalp litt til med å bære bort dit. Så var det helt stille i båten. Ingen krangling, ingen latter, ingen skriking...for mye plass i sofaen..

Til Ragna & familien :-)
Jeg savner dere. Jeg hadde ikke hatt noen norsksnakkende jevnaldrende venninne siden mai 2008, så det ble et stort savn i går. Jeg var liksom så alene. Det er jeg nå også, da. Men sånn er det vel å være på jordomseiling. Jeg kommer nok til å bli bedre på engelsk også, så jeg kan få meg nye venninner. Det har virkelig vært en helt fantastisk uke sammen med dere! Jeg har hatt det utrolig gøy. Jeg gleder meg bare til neste besøk.
Jeg fikk ikke til å rydde rommet i går, så jeg sov bokstavelig talt oppå en søppelhaug - Du vet hva jeg prater om, Ragna! - med et teppe oppå meg i natt. Vi snakket med en amerikaner som sa han var glad når besøk kom og glad når besøk dro. Sånn er det ikke med meg. Jeg skulle bare ønske dere kunne blitt en måned ekstra! Det har vært så utrolig gøy å ha en venninne som jeg kan være med. Og kjempe gøy å se dere igjen etter det året. Kommer nok til å savne dere en lang stund. Antakelig helt frem til dere kommer neste gang. Klemklem

Nå skal vi snart seile til Samos, antakeligvis i dag, og sjekke inn i EU, og så til Leros igjen. Gleder meg til å se hundene igjen!
Klem fra Ingeborg - Ship 'o hoi!

---------------------------------------------
Bilder:


Her settes Sirius på vannet på Leros! Første gang på flere år!


Virkelig kledd på! Dette er på Leros under sjøsettingen ;-)



Byebye Pythagorion! På vei fra Samos - mot Tyrkia!


Her ser vi Kusadasi! Snart fremme!

Hat party :-) Ragnas hatt fikk 2. plass!


Meg på hatparty :-) God påske!


Ragna og jeg i våtdrakter..min er litt vell stor...


Ephesus, på biblioteket ;-)

I Mary's church... Ragna filmet..ruinene..

Rebekka i Ephesus på teateret, der som orkesteret pleide å sitte!
Ragna, Thorstein og jeg var ute og seilte

Guiness record - Scenen og masse folk!

Guiness, dette også.

Litt av buffeten!

3 kommentarer:

Randi RF sa...

Hei Ingeborg!
har nettopp lest om påskeferien deres og det er virkelig morsomt å lese alt du skriver! Det er lett å forestille seg det du beskriver, så vi er nesten litt med deg på reisen når vi leser bloggen! Skjønner at dere har hatt noen fine dager, og at du og Ragna har kost dere spesielt godt sammen! Det var hyggelig. Nå regner jeg med at du og de andre får nye opplevelser og nye steder å besøke, så jeg gleder meg til å lese mere i bloggen din framover. Ha det fint og hils til Thorstein, mamma og far fra oss i Trondheim. Klem fra tante Randi

KATHRINE sa...

Hei Ingeborg!
For en herlig paaskeferie :D Det hoertes kjempeartig ut! Du skriver veldig bra og jeg synes du bare blir flinkere og flinkere :) Veldig fine bilder, haaper du har det bra! Hils alle sammen fra meg ogsaa!

Klem fra Kathrine i Peru :D

Ingeborg sa...

Tusen takk for kommentarene! Det er skikkelig hyggelig å se at noen har skrevet. Må vel legge inn et nytt blogginnlegg snart.. Skal hilse så mye tilbake også!
Og ja, det var en helt fantastisk påske :-)
Klem fra Ingeborg