28. november 2009

Julegavetips - Hvordan lage en fin godteriflaske

Hei på deg :-)
Da har jeg bestemt meg for å gi et julegavetips! Altså, dette laget jeg til mamma på bursdagen hennes, men det funker jo til jul også! Spiselig gave er alltid en vinner.


Her er flasken jeg laget!


1. Det første du gjør er å ta en liten glassflaske (den jeg brukte var veldig liten) som du vasker, skyller og tar av etiketten på.

2. Så kjøper du en pose godteri eller lager godteri selv (pass på at godteriet kommer gjennom tuten på flaska), og tar godteriet oppi flasken.

3. Nå finner du frem stoff, filt eller noe du kunne tenke deg å ha som "kork". Du klipper stoffet i en runding og legger det oppå tuten på flasken. Du kan godt legge flere rundinger i forskjellige størrelser oppå hverandre, og gjerne i forskjellige farger/typer, det gjorde jeg. Deretter binder du et bånd/snøre rundt slik at tøyet sitter fast. Knyt først en dobbeltknute for å være sikker på at knuten sitter, og så lager du en pen sløyfe over der igjen.

4. Så er det etiketten! Du må først måle hvor langt det er rundt flasken, og kan du lage den. Denne kan du tegne/redigere på datamaskin, men det blir veldig fint med en koselig juletegning også. Husk å måle hvor stor biten skal være før du begynner å tegne! Jeg printet det ut fra dataen og klippet av alt på arket som ikke var av bildet fra dataen. Når du er fornøyd, limer du etiketten din rundt flasken.
..og da er du ferdig!

 Hva synes du om julegavetipset? Hvis det var noe du ikke skjønte/fikk til, kommenter og spør!



- ingeborg ingeborg

PS: Ja, bildene fra Norges-/Barcelonaturen kommer senere i dag. I promise!

Ingen kommentarer: