14. desember 2008

Advent

Enda en gang skal jeg skrive en juleblogg. Du la sikkert merke til - hvis du leste mitt forrige innlegg - at skriften var grønn. Det så kanskje bare rart ut, men jeg prøvde å lage julestemning. Ikke klarte jeg det på grunn av min blå bakgrunn, så jeg prøver med rød skrift på denne...

Her går dagene sin faste gang. Vi går noen turer av og til for å se på alle julelysene i gatene. Du får se ganske mye om du bare stikker bort på kiosken, fordi de sparer ikke akkurat på julelysene! Det rare er at de ikke engang feirer så mye som oss på julaften, men heller på nyttårsaften! Er ikke det litt rart? Men sånn er det vel i noen land... Norge er ikke sentrum i verden, alt utenfor Norge som er "annerledes" er ikke annerledes egentlig.

Vi har det koselig her også som i Norge, på tross av alt som er så "annerledes" for oss. Temperaturforskjellen og været f. eks! Her er vi midt i desember, men noe snø er det ikke snakk om! 15-20 grader..? Vi må kle på oss, kan ikke gå i shorts, men allikevel er det rart.

Også må jeg fortelle om Sancta Lucia! Vi tok det på den 12. på grunn av at mange på marinaen har fri på lørdager! Derfor tok vi det på fredagen så alle fikk se. Jeg skulle være Lucia, hvitkledd med lys i hår. Først gikk vi til Nancy og Dimitri (Hotellvertskapet som har hus rett ved hotellet), men Nancy var den eneste som var hjemme. Så gikk vi til bakeren der de satt veldig pris på det! Desbina (Bakerdama) ville til og med få fyr på en lysstake sånn som de gjør i OL. Hun ville ha fyr på hennes stake fra vår flamme. Betalt ble vi også! Det er veldig vanlig i Hellas, ble det sagt. Litt rart, men allikevel hyggelig. Etter bakeren dro vi til marinaen. Der sang vi to ganger og alle var glade. Vi delte også ut lussekatter foresten. Vi fikk låne en ovn den 11. desember, så de var på plass. Etter vi hadde sunget på marinaen regnet det, så mamma kjørte oss hjemover. Vi stoppet i "veikantbutikken" og sang der også. Damen fikk en lussekatt, og der ble vi også utrolig nok betalt. Pussig. Det var artig, men resten av dagen regnet det, så akkurat det var ikke så gøy.

Jeg blogger sikkert litt mer før jul, men for sikkerhets skyld så må jeg si
GOD JUL!
Juleklemmer fra Hellas.

2 kommentarer:

Stine Heggli sa...

Håper du har det bra Ingeborg : -)
Hehe, det er morsomt å lese hva du gjør osv.

Klemmer fra Stine

Ingeborg sa...

Hei Stine :-D
Tusen takk for kommentaren!
Ble kjempe glad!

Klemmer fra Ingeborg