24. desember 2008

Julaften 2008

Selvom jeg skrev i går, vil jeg skrive nå som jeg har tid. Må jo skrive om julaften før jeg glemmer detaljene! ^^,

Først på dagen skrev jeg jo blogg. Etterpå dusja jeg, så var det å få pakka inn de siste julegavene. Men først! Jeg skulle lage noen "fløtekarameller". Jeg tenkte det var greit å ha litt mindre sirup enn det stod på oppskriften, fordi de har bare sirup i Lakki, og vi hadde ikke så mye etter pepperkake-bakingen, så jeg prøvde med mindre enn 2.5 dl. Jeg fant ut at det var umulig å ha for lite, så jeg skulle fylle opp med honning i stedet for. Ja, jeg fylte oppi, men aldri ble denne massen stiv. Så fant jeg ut at jeg skulle sette den i fryseren. Det stod på oppskriften at den skulle fryses, så jeg gjorde det.

Der stod den helt til mamma og far kom hjem fra marinaen (De jobbet på JULAFTEN!). Ennå var den ikke stiv, så jeg måtte bare si at planen hadde gått i vasken. Det skulle jo bli julegave til dem. Jaja, tenkte jeg.

Etterpå pakket vi inn de siste gavene, satte alt inn under treet, ryddet, fikk på oss penklær, stelte oss og spiste et lite måltid for å ha noe i magen. Så gikk vi rundt treet, åpnet pakker og hadde det veldig fint. Etter det gikk vi ned til Nancy & Dimitris hus og var de første. Videokameraet som jeg snakket om i forrige innlegg ble det ikke noe av, men folk så engelen, ja. De ville bare være høflige og ikke påpeke hodet under armen. Vi spiste greske og amerikanske retter. De hadde TO (!) hele kalkuner! Vi hadde pepperkaker, sukkerkaker, en slags rullekake og mye annet godt. Litt kjedelig i lengden å sitte ved bordet, det må jeg innrømme...men allikevel var det utrolig morsomt å se gresk julaften! Vi gikk også litt rundt omkring i det vakre huset. Mye besøk!

Bilder (Dårlig kvalitet... Jeg hadde feil settinger) :

Her åpnes det pakker på hotellrommet før festen hos Nancy & Dimitri.
Sjokolade fra Julenissen på Ingjeråsen ;-)
Jeg fikk også gaver! :-D Kjempe fine gaver!
Thorstein fikk en haug med bøker, til hans glede! :-)
Mamma åpner spent en gave....
Bilder fra bordet hos Nancy & Dimitri:

Sukkerkake/pepperkakefat. Legg merke til Thorsteins nisse øverst. Den med ett øye og skjørt...

Nok et morsomt kakefat!

Og enda et... Her har jeg skrevet GOD JUL på en kake, på norsk i en gresk fest :-)

Etterpå gikk vi hjem og la oss til å sove ;-)

Tusen takk Rebekka, Rasmus, Ragna, tante Ingjerd og onkel Arnt, for strikketøyet og strikkepinnene! Morsom gave! Skal få strikket meg ullsokker. Det stod jo utenpå at det ikke klødde ;-) Takk, takk!

Tusen takk mormor & morfar, for boka! Jeg liker å lese, og det er vanskelig å få tak i bøker her... Vet ikke helt om den andre boken, "Øya" er for meg, men dere skrev jo at den var for alle, så jeg får prøve å lese den, jeg også! Takk! :D

Tusen takk Thor Magnus, Kathrine, tante Randi og onkel Thor Egil, for buffen og de utrolig gode kakene! Buff trengs jo i hardt vær! Takk :-)

Tusen takk tante Bjørg og onkel Gisle for bøkene! Er som sagt veldig glad for bøker! Takk! :-D

Tusen takk Sondre, Kaja, Mimmi, Marie Luise og onkel Tore for bøkene!
Tusen takk Julenissen på Ingjeråsen for sjokolade til mamma og far ;-) Sjokoladen må jeg holde meg langt unna. Den er nemlig bare mamma og far som får smake på ;-). Takk, takk!

Og tusen takk til dere som følger bloggen :-)
Ha en fortsatt fin jul, alle sammen. Vi er faktisk invitert bort på 3. juledag hos noen grekere :-)

Klem fra Ingeborg

2 kommentarer:

KATHRINE sa...

GOD JUL Ingeborg!! og resten av gjengen ;)
Det hørtes ut som en spennende og litt annerledes julaften :D vi hadde det også veldig fint!

Håper dere koser dere, klem fra Kathrine :)

Ingeborg sa...

God jul, Kathrine :-)
Og godt nyttår!
Fint at dere hadde det bra, dere også. Takk for kommentar!

Klem fra Ingeborg