17. august 2009

Opplevelser på Malta

Nå har vi vært på Malta i litt over ei uke, og skal dra i dag. Som dere sikkert skjønner, synes vi det er flott her. Jeg får skrive litt om hva vi har gjort og hva vi har opplevd her på Malta! Ja, vi har vært på en rekke museer hvor vi har fått nye kunnskaper om Maltas historie. Det er en veldig lang og full historie. Vi var først på Maritime museum, hvor vi leste om johanittere og krigsskip, dampmotorer og Viktoriansk tid. Og fikk se forskjellige modeller av skuter, malerier av krig, flotte uniformer og andre maritime «effekter». Dette var et flott museum, hvor jeg likte spesielt godt måten de hadde laget en scene av en kanon inne i et skip. Det var en liten hule med lavt tak hvor de hadde plassert en kanon. Dunkelt og med kuler, kanonklargjørings-tilbehør, knirkete gulv og det hele. Man fikk liksom en liten feeling på hvordan det var å jobbe på et sånt skip. Det var ganske flott. For meg i alle fall. Og utenpå kunne man se at kanonen stakk ut av skroget på et skip. Anbefales! Malta maritime museum rett ved Grand Harbour Marina.

Det neste museet vi var innom, var Malta at War museum. Dette likte jeg også godt. Vi fikk først se en film, med originale bilder fra krigen. Deretter fikk vi på oss hetter og hjelmer for å gå ned i tilfluktsrommene. Skal si dette var en stor labyrint! Trange steinganger med trapper, smårom, sykerom og andre nødvendigheter. Antakeligvis så jeg ikke alle gangene, for de var lange, og førte til forskjellige steder vi hadde sett når vi hadde gått den veien og den veien. Når noen angrep Malta, gikk (løp) folk ned i rommene og var der helt til angrepet var over. Så fikk de se hvor stor ødeleggelse som var gjort på husene og skolene deres. Jeg vil anbefale dette museet også, for den som liker å ha følelsen av å være der.

Det neste museet vi var på, er The Saluting Battery. Dette ligger i Valletta. Vi er ikke akkurat i Valletta, bare et kvarter med buss unna. Men over på The Saluting Battery. Dette var også fint! Vi fikk se og høre om kanoner, vi fikk se og høre om kanonkuler, og vi fikk høre om krigen. Det fineste var allikevel slutten. Da masjerte guiden, som hele tiden hadde hatt på seg uniform, bort til en kanon. Han klargjorde kanonen med riktig gang og rekkefølge. Så ropte han «FIRE!», eller..jeg vet ikke hva han ropte, men det var noe sånt. Han ropte i alle fall. Så tente han på kanonen som ga fra seg en svær røyksky og et smell. Det var også fint museum. Eller, jeg vet ikke om det kalles museum, men..bra var det i alle fall!

Det neste vi var på, var Fort Rinella. Her var hovedattraksjonen en 100 tonns kanon. Dette var den første kanonen laget av sitt slag, men også den siste. Guiden fortalte oss mest om kanonen og forskjellige sverd og våpen. Han viste fram ulike gevær, og skjøt med nesten hver av dem. Ikke den store kanonen, for den skytes bare med 1 gang om året! Men også dette var fint! Måten de lager museum av et gammelt fort, er veldig flott.

Det neste vi fikk se, var The Malta Experience! Dette var en slags kinosal hvor vi fikk se en film på «kinovis». Vi hadde på oss hodetelefoner, for da kunne vi velge språk selv. De hadde ikke norsk, men de hadde svensk og dansk. Også engelsk, men jeg valgte svensk for å være sikker på å forstå mest mulig. Jeg likte filmen veldig godt, og fikk mye ut av den.

Det siste museet, er Malta War Museum. De hadde tatt vare på den minste ting! Det er litt mye detaljer for meg, men far syntes det var veldig interessant. Flyet Faith hadde de på utstilling, og det var ganske fint. Problemet var at de hadde så uendelig mye tekst! Det var svære plakater med info og historier. Mye fint, men også noe uinteressant og litt kjedelig for meg. Vinflasker funnet i vrak på havets bunn, sommer- og vinteruniformer, millitære biler og motorsykler, medaljer og priser, gamle flyvinger funnet i fiskegarn, flagg, bøker, brev, kors og andre ting fra krigen. Det handlet mest om 2. verdenskrig, og det hadde vel vært fint hvis de hadde tatt med noe fra noen andre kriger også, siden dette faktisk er et land med veldig innholdsrik krigshistorie!

Vi har ikke sett andre musèer enn disse, men Thorstein og jeg har vært på kino her! Vi så Harry Potter and the Half Blood Prince. Det var annerledes enn i Norge. Ikke bedre, men ikke dårligere heller! Det var en bra film også :-)

Alle disse musèene delte vi utover dagene, og vi har nå vært her, som skrevet, i litt over èn uke. Jeg skrev i forrige innlegg at det har vært «fiesta» her! Det er ikke så mye mer å si enn det jeg skrev i innlegget under. Masse pynt, folk, fyrverkeri og kirkeklang.

Ja, nå drar vi snart til Tunis. Først skal vi innom ei bukt for å bade og kanskje dykke, men neste havn blir Tunis. Så vi blogges!
Klem, Ingeborg

PS: Bilder legger jeg ut senere ;-)

1 kommentar:

Ragna sa...

Dehr vært på mange museum må jeg si! På bare litt over en uke! :)
Men jeg synes det hørtes veldig morsomt ut!

Og her i Trondheim har Rasmus og jeg begynt på skolen.
Det var veldig fint å treffe igjen alle vennene mine!