21. mars 2010

Dryppsteinsgrotter

I forgårs..nei, det kan ha vært dagen før, for jeg har jo ikke blogget på en stund, har jeg? Uansett, i forgårs eller dagen før var far, Thorstein og jeg på tur. Vi skulle se museer rundt på The Rock. Egentlig skulle vi vel bare se Great Siege Tunnel, men da vi skjønte billettsystemet dro vi på en del flere ting for å utnytte billetten fullt. Vi var i lite gammelt maurisk slott, "City Under Siege", Great Siege Tunnel og St. Michael's Cave. Det mauriske slottet var en slags "siste løsning" å gå under den spanske beleiringen av Gibraltar. Et rundt tårn i muren med trapper og rom. Øverst kunne man gå opp på taket og se en kjempe utsikt. "City Under Siege" var en plass ved muren hvor det sto plakater med fortellinger og beskrivelser av hvordan livet og byen ble opplevd under den spanske beleiringen. Great Siege Tunnel er en tunnel i fjellet. Det ble plassert fire kanoner inne i tunnelen. Nå var det en del plakater rundt omkring der inne som beskrev forskjellige ting fra den tiden. St. Michael's Cave er en dryppsteinsgrotte. Den var helt utrolig. Over tusenvis av år er den utviklet, og ut fra noen slags "årringer" i en av stalagnittene (denne hadde blitt for tung på den ene siden, og derfor knekt) har trolig grotten vært der under to istider! Selv om vi har bilder må denne grotten oppleves ordentlig for å skjønne hvor pent det faktisk er. Vi var innom Upper Rock og hilset på apene igjen også for å komme oss til St. Michael's Cave. Etterpå så vi på gamle mauriske murer antatt bygd 1160! Så gikk vi hjem til mamma som hadde vært hjemme og sydd lekluter hele dagen. PS, leklutene ble veldig fine!

I dag skal vi til dryppsteinsgrotte, i dag også! Dette blir en guidet tur med hele familien sammen med noen engelske naboer som ba oss bli med på turen. Inkludert klatring i tau og aldersgrense 10 år, så jeg antar det blir spennende :-) Mamma og far har fikset keramikktoppen på ovnen vår, og den er i orden! Dessuten har vi tatt i mot den nye påhengsmotoren vår, så jeg gleder meg til lære meg å kjøre med den..for det har jeg aldri kunnet. Nå hører vi på Odd Børretzen synge om hvor mye han hater måker og om Amerika.. Det regner i dag.
Klem fra Ingeborg
Bilder blir lagt ut på hjemmesiden eller her senere! :-)

Ingen kommentarer: