21. august 2011

Hvem er det som sitter bak rattet?

Hei! Tenkte å vise hva jeg bedriver tiden med...

Øvelseskjører!
Det hadde du ikke forventa! Ingeborg i førersetet. Ikke jeg heller, og det er fremdeles veldig nytt og skummelt. Dere vet, aldersgrensa her i USA for bilsertifikatet er 16, og jeg som er 15 kan begynne å øvelseskjøre. Thorstein er også i gang, og han kan få sertifikatet etter så og så lenge med øvelseskjøring og så og så mange timer på kjøreskolen, i og med at han er over 16. Mens jeg må vente til bursdagen min neste år. Vi kjører foreløpig kun runder rundt nabolaget vårt. Her er det ikke noe særlig med trafikk, så vi kan bli vant med svinger, skilt, bakker og innkjørseler uten mange andre biler å ta forhold til. I starten er det greit! Det er automatgir på bilen vår, så det blir nok ikke like lett å kjøre med manuelt gir når jeg en gang skal det. Likevel er det jo kjekt å ha øvelseskjørt her i USA, sånn at jeg har kjørt en del før jeg eventuelt tar lappen igjen i Norge! Det er veldig spennende, det her, bilen reagerer jo på det jeg gjør. Det er ganske kult, men jeg trenger masse øvelse fremdeles - det er sikkert. Må jo få beina til alltid å tråkke på rett pedal, uten at jeg hele tiden må tenke "hvilken pedal var brems..hvilken var gass igjen nå da.." Dette var altså "overraskelsen" jeg nevnte i forrige blogginnlegg. Jeg fikk nemlig begynne å øvelseskjøre i forgårs! Det er kjempe gøy!

Det er messe i byen disse dagene! Det er nesten som Dyrsku'n i Seljord, bare litt mindre og andre ting å gjøre. Det er et tivoli, det er ganske mange staller og hus med dyr i, en del utstillinger fra lokale speidere, klubber eller konkurranser, og det er masse matboder med diverse delikatesser som pølser, burgere, chips, smoothies og brus. Faktisk har de en type burger, Space Burger, som KUN lages her! En til to ganger i året! Også har de Curly Fries og Elephant Ears (!) som visstnok også skal være lokale delikatesser. Her om dagen var vi på Demolition Derby på messa, altså stygge falleferdige biler som kjører om kapp i søla! Du kan jo tenke deg hvordan det så ut! De hadde pynta bilene sine på forskjellige måter - spray, lys, flagg, you name it. Det spruta søle/jord, motorer stoppa og bilene ble slengt hit og dit. Det var fullt av folk på tribunene som hylte og klappet. Da det var premieutdeling var det gjort skikkelig, med Miss Rodeo Moses Lake 2011 som sang nasjonalsangen. De beste bilene representerte blant annet The US Army og The US Marines med flagg ut av vinduet, og publikum reiste seg under seremonien. Ganske annerledes å være der og se en sånn seremoni, enn å se det på TV. Dette gjelder selvsagt hele bilshowet.


I går var vi på messa igjen en tur og ruslet rundt i steikvarmen. Også var vi på Farmers Market! Der hadde de de beste jordbærene som jeg har smakt, UTENFOR Norge. Ingen jordbær slår de norske, men disse var ikke verst...

I morgen skal vi på registration (med alle klubbene man kan bli med i og....) på high school!! Så her skjer det ting!!
Meg i min nye gym-uniform!

Klem fra Ingeborg

Ingen kommentarer: