14. september 2010

$$

En dag var jeg i Bessa, et veldig koselig, lite nabolag i Joao Pessoa, sammen med Chris fra nabobåten. Vi spiste lunsj på en liten kafè i en liten dagligvarebutikk. Jeg spiste en hamburger/sandwich, en ferskpresset appelsinjuice, en liten kartong sjokomelk og en mini-yoghurtdrikke. Vi skulle betale. "Is this enough?" spurte jeg Chris og holdt opp en 50real-lapp. Chris sa at selvfølgelig var det nok. I kassa betalte jeg 5 realer for denne lunsjen. 5 realer = 2.5 euro = ca. 17 kroner. Hjemme hadde en vel ikke engang fått en juice for den prisen.

Jeg har noen flere eksempler:
På bakeren i dag kjøpte vi åtte paos (rundstykker), lyse riktignok - de grove koster det dobbelte, og betalte 1 real for alle sammen. 1 real = 0.50 euro = 3-4 kroner. 3-4 kroner for åtte rundstykker.

Mikrobølgeovnen vår sluttet å funke. Den varmet ikke. Så vi kjøpte en ny en. For en splitter ny mikrobølgeovn betalte vi 199 realer. 199 realer = 99.5 euro = 700 kroner.
Den nye mikrobølgeovnen
En togtur koster 50 centavos. 50 centavos = 0.25 euro = under 2 kroner. For 50 centavos kan en ta toget fra hvor som helst mellom Santa Rita og Cabedelo til hvor som helst mellom Santa Rita og Cabedelo. Altså et par timers togtur kan en få for under 2 kroner.

Tenk på dette: En lunsj til 5 realer, åtte rundstykker til 1 real, en mikrobølgeovn til 199 realer, en to timers togtur til 50 centavos - alt det er dyrt for brasilianerne selv. For oss utenfra er det billig som bare det, men for de fleste brasilianerne er det dyrt.

Dessuten...
for en ny bil her i Brasil må en betale like mye som en bil koster i Norge. De legger masse toll på alt som importeres eller regnes som luksus. Okei, tenker du. Nei, for tror du folk her har så mye penger, tror du folk tjener så mye penger her, som i Norge? Nei.

Chris har fortalt at en lærer eller en sykepleier i Brasil tjener 500 realer i måneden. Da kan man jo selv tenke hvor dyrt det blir med en bil! Mange prøver å finansiere bilen sin gjennom en slags pirat-taxivirksomhet. "Los alternativos" heter det. Privatbiler stopper på bussholdeplasser og spør om noen skal være med hit eller dit, og tar bussbillettpris for å kjøre folk dit de skal langs bussruta. Dermed konkurrerer de ikke med taxier; de konkurrerer med bussene. Dette er ulovlig, men jevnt over akseptert. Og stort sett like trygt som å ta bussen sier de vi har snakket med.

I Brasil har de fleste bare akkurat nok penger, også er det NOEN som er VELDIG rike.
Det er rart med penger, altså. Ting en synes er kjempe billig kan for andre være rådyrt. Norge er et dyrt land, men i forhold til hvor mye de fleste tjener i Norge er det kanskje ikke så verst? Men hadde en brasilianer dratt til Norge hadde han helt sikkert blitt helt forferdet av prisene. Hvorfor må det være sånn?

Det er merkelig med penger.

Den siste uka har det bare vært mamma, Thorstein og meg her i båten. Far er, som jeg har skrevet, i Norge en tur, så det har bare vært oss nå.
Vi har blant annet
Smakt kokosmelk! :-) Veldig godt! (Koster 70 centavos per stykk. 70 centavos = 2.50 NOK)





Kjørt buss/VENTET på buss
Vært på stranda med yachties
Vi bada i bølgene også
Har ofte hatt besøk av eller gått tur med mister Herman. Han er 6 måneder gammel, og han er Chris og Daniel sin.
Og siden jeg liker Herman, så har vi laget en Herman-t-skjorte:
Ble den ikke fin!
Sånn, det var alt jeg hadde å si.
Klem fra Ingeborg

2 kommentarer:

KATHRINE sa...

Hei Ingeborg!
Nå var det spennende å lese masse av det du har skrevet i det siste. Det må være så deilig med all den friske frukten og juicen! Det du skrev om pengene er en tankevekker altså, man har det fryktelig greit i Norge. Det er så rart å kjøpe så billige ting i andre land, man føler jo nesten at det er en "ran", men så må man jo tilpasse seg landet man kommer til også. Det er en kjempeerfaring å ha sett dette med dine egne øyne tror jeg, for du kommer ikke til å glemme hvordan det er der ute når du kommer hjem en dag.

Jeg er i Qatar nå! Her er det ørken, sand, flotte damer i store svarte kjoler med hodeplagg, menn i lange hvite skjorter med laken på hodet! Det er et veldig stilig land, og jeg gleder meg til å utforske mer :)

Lykke til videre på reisen Ingeborg og hils alle sammen! Jeg tenker på dere masse og forteller alle jeg kjenner om dere, jeg er så stolt :)
Klem Kathrine

Ingeborg sa...

Hei Kathrine :D
Oi, det er september nå, ja! Wow! Si fra hvis du bestemmer deg for å blogge igjen!
Tusen takk! :)
Klem fra Ingeborg