3. november 2010

The Sirius Coral Reef

Heisann! Jeg tenkte det var på tide å skrive litt, jeg!
I går tok vi båten med oss inn på brygga rett ved stranda. Her i elva er det mye tidevann. To ganger i døgnet går vannet opp og ned igjen, og det går veldig MYE opp og ned. Vi fortøyde altså båten til brygga rett ved stranda, og så gikk tidevannet ned. Så lente båten seg mot brygga, og ikke mer vann var under kjølen. Bare masse søle. Her ser dere vannet går nedover:




Om kvelden startet vi skrapejobben under båten som vi så mange ganger før har startet på - med båten i vannet riktignok - men aldri blitt helt ferdig med. På stranda bor det hundretusener av krabber selvsagt, og det er faktisk så mange ja, så det var jo et fantastisk sted å være for meg. Spesielt siden Thorstein prøvde å motivere meg med "slapp av, Ingeborg, de krabber bare opp på beina. De gjør deg ikke noe!" Ha! Gjør deg ikke noe. Uansett, jeg tok mot til meg og gikk ut i vannet og startet skrapingen. Og dere aner ikke hvor mye rare vekster det var å se. Det var jo rene Great Barrier Reef, bare litt mindre kanskje.. For det meste grå-brune harde skjell, men også oransje, lilla, blå og gule vekster i merkelige former. Dessuten noen rød-oransje bobler som spruter vann på deg når du prøver å skade dem! Ganske morsomt! Vel, noe enda morsommere var at i mørke, så lyste flere av vekstene! Enten grønt eller gult lys når vi skrapte på vekstene.

I dag skrapte vi i 4-5 timer mens vannet var lavt på morgenen.

Grunnen til at jeg ikke har blogget den siste tiden er at vi har hatt mye å gjøre. Mest av alt er det at vi har vært mye sammen med en argentinsk familie med barn på Thorsteins og min alder! Familien ombord på SY Ypake består av far, mor, storebror (18), storesøster (13) og lillesøster (9). Med dem har Thorstein og jeg hatt det veldig gøy, med bading, brettspill og filmtitting, og til og med studering sammen! Derfor har vi vært veldig opptatte, helt til de reiste nordover for flere dager siden. Etterpå har jeg hatt en del å gjøre, jeg har hatt et norskprosjekt og greier. I tillegg er det jo klargjøring av båten, selvsagt.

Også var det jo mammas bursdag den 24. oktober. Jeg bakte en kake og muffins og gelé, også kjøpte vi noe sjokolade. Også fikk hun en brasiliansk hengekøye i bursdagsgave. Den 25. oktober kom far tilbake fra USA også.


Planlegger å reise herfra denne helga, og da er vi nødt til å jobbe på.. I morgen skal vi legge på litt nytt bunnstoff mens tidevannet er nede.


Klem Ingeborg

Ingen kommentarer: