18. juli 2010

Vi har reist fra Kapp Verde, har baugen mot Brazil

Heisann! Vi har reist fra Kapp Verde. Jeg rakk ikke melde fra på bloggen før vi dro, men det får bare være. Nå vet du hvertfall at vi har reist!

Første dag, den 14. juli, seilte vi fra Mindelo på Sao Vicente til Santa Antao hvor vi la anker. Vi hadde planlagt å dykke under båten for å skrubbe og vaske vekk pågrodde ulumskheter på bunnstoffet før vi tok fatt på den LANGE seilturen. Siden det begynte å bli mørkt da vi la anker måtte vi vente til neste dag med å gjøre jobben. Og da viste det seg at vi hadde litt av en jobb å gjøre! Med dykkemaske klatret vi ut i det 26 grader varme vannet. Under båten der vi ikke har kommet til mens vi har ligget i marina(det er ofte ikke lov å bade og svømme i marinaer) var det helt fullt av busker og skjell! En hel skog! Men det som det var mest av var "barnacles" som er harde og hvite og som ser ut som mark. "Barnacles" tok vi vekk med tre-stekespade, og den funker nok ikke like bra som stekespade lenger. Den er helt nedslipt. Det tok altså sin tid med den jobben. I mellomtiden ble vi brent av små rosa maneter, og fikk noen små blemmer noen få steder. Vi tok ikke vekk alt av "barnacles", for når skal en egentlig si seg ferdig? Vi seilte ut fra bukta ved Santa Antao og med kurs for øya Brava, som også er en Kapp Verde-øy. Vi hadde egentlig planer om å stoppe i ei bukt ved Brava for å gjøre siste finish under båten før vi begynte å seile over havet. Men værmeldingene sa at det skulle bli lite vind der, og da ville vi heller bare seile videre mot Brasil slik at vi kom oss unna den dårlige vinden! Med eller uten "barnacles" ble kursen forandret da vi var kommet nær Brava, og vi seilte mot horisonten.

Vi har det bra på seiltur. Tida brukes til litt forskjellig, som navigering, lesing, strikking(!), å nyte livet, prating og spising. Det er fremdeles masse mat og hermetikk å ta av her i båten, men foreløpig er vi nødt til å spise ferskmaten. Vi kjøpte et berg av bananer før vi dro fra Mindelo, så til frokost og lunsj tar vi nesten bare brød med banan, cornflakes med banan eller grøt med banan. Og trenger den som sitter på nattevakt litt nattmat er banan en god løsning.

Vi har mye fint vær, men morgenene er mye overskya. Når det er sol er det VIRKELG sol. Den lyser veldig, veldig sterkt her. Hele gjengen er solbrente, så solkrem og After Sun brukes en del for tiden.

I skrivende stund er det 18. juli, og klokka er 07:30 Kapp Verde-tid. Thorstein og jeg har morgensvakt mens mamma og far sover. Så nå bør jeg vel komme meg ut i cockpiten.

Håper alt er bra der hjemme i Norge. Sender noen 26 grader varme vannsprut og et par solstråler, og så snakkes vi!