2. juli 2010

Chinashop, fargene på husene og masse bilder!

Har noen vært på Chinashop, eller Chinese shop før? Jeg mener, på ferie i Hellas eller Spania eller noe? Ja? Tenkte meg det..

Chinashop finnes overalt. Selv på bittelille Leros var det tre-fire ulike eksemplarer av Chinashops, og da kan du jo tenke deg hvor mange som finnes rundt om i verden. Vi har i hvertfall funnet disse butikkene på nesten hver eneste plass vi har vært på! Chinashop er en butikk som (vanligvis) er drevet av kinesere, og disse butikkene har...nesten alt. En del kjoler og andre klær. Smykker, plastikkblomster, sko, bilderammer.. Og alt fra neglelakk til dobørster.. Og flere av dem har morsomme kinesiske dupeditter og unyttige ting på batteri. Det er selvsagt forskjellig fra èn Chinashop til en annen, og størrelsen på butikkene varierer, men de fleste har alt mulig rart. Og sist, men absolutt ikke minst, det er veldig billig. Så kvaliteten på produktene er nok ikke topp, men det vi har sett funker det og er verdt prisen! Her i Mindelo er det flere Chinashops i èn og samme gate, veldig mange i byen med andre ord. Her skal det visst være en del fattigdom, og man ser det, men faktisk går en stor del av befolkningen rundt i fargesprakende, rene klær og med moderne vesker og belter. Og jeg kjenner igjen klærne fra nettopp Chinashop. Og vi er også glade i Chinashop, så vi har mange fine kinesisk produserte kjoler og såpekopper og solbriller og t-skjorter og skjeer og bukser.. Til båten trenger vi ganske ofte oppbevaringsbokser, plastikkdingser og sånt noe; Chinashop has it all!
300 escudos/3 euro/24 kroner
GENUINE (fake) RAYBAN :-D
250 escudos og 300 escudos/2,50 euro og 3 euro/20 kroner og 24 kroner

Det første vi så da vi kom innenfor piren ute i bukta var alle fargene. Husene her er så morsomme, og jeg tror at hvis noen hadde lyst til å bygge et fint rosa slott til seg selv en gang tenkte de ikke på hvordan nabohusene så ut: De bare satte i gang! Her står flotte nymalte turkise bygninger med hvite lemmer og grå hus med ruin-preg rett ved siden av hverandre! Den ene siden av bygget gulmalt og den andre siden av bygget rødmalt.. Palmene gir dette en så veldig eksotisk 'look', og det er moro å se seg om i bakgatene blant alle husene!

Ser du så fargerikt?
Det tøffe blå huset med gule vinduer som ser ut som et lego-hus er BANKEN!
Dette er "Food Market", så for meg forskjellige boder med mat drevet av forskjellige personer, men det er som et supermarked inni!  
 Mamma foran det store rosa slottet!
Meg på baren på Pont d'agua - et slags moderne område rett ved marinaen.

I går var jeg i "rydde-taoppvasken-lagemat"-humøret mitt, så jeg bestemte meg for å lage middag. Mamma og jeg hadde kjøpt kylling som vi ikke visste helt hva var, mamma sa det var filèt - noe det ikke var, så da jeg skulle sette i gang brukte jeg hundre år på å prøve å finne ut om det var kanin eller kylling. Det var kylling. Men i alle kokebøker stod det jeg skulle ta ut innmaten i kyllingen, men jeg fant ingen innmat, så det endte med at mamma og far kom hjem uten at jeg hadde gjort annet enn å tine kyllingen litt i mikrobølgeovnen... Men, da mamma skjønte og fortalte meg åssen kylling dette var satte jeg i gang. Og det ble så godt at jeg fikk skryt hele kvelden!! :-D
Kylling på potetseng!!

Langt innlegg gitt! Og en del bilder... Avslutter med et bilde av mamma og en på Fruit Market:
Også har jeg enda et bilde å legge ut. De selger nemlig glassflaskecola, -fanta (i alle de nye smakene også), og -sprite på dagligvarebutikkene!
Klem fra Ingeborg

2 kommentarer:

KATHRINE sa...

Hei Ingeborg!
Dette var det mest spennende innlegget jeg har lest paa lenge, skikkelig moro aa hoere hvordan du har det :D Ja er det ikke fascninerende at det alltid finnet Chinashops, eller en liten Chinatown inne i en storby? De liker visst aa reise :)
Det var spennende aa hoere om alle fargene paa husene, jeg tror folk ute i verden generelt er mer glad i farger, og det er jo bra for humoeret :) Naar du kommer til Karibien og saerlig Nicaragua vil du se at alle skilt er malt rett paa murveggen av butikken, og det er ikke blinkende skilt som er hengt opp paa veggene! Det er jo saa mye mer sjarmerende med paamalte skilt :D

Glassflaskene er en morsom kuriositet saa det var artig aa hoere! Haaper du har det bra paa reisen, gleder meg til aa hoere mer :)

Klem fra Kathrine

Ingeborg sa...

Hei Kathrine!
Det er sant, folk er veldig glade i farger her. Og ikke bare husene, de går i gule sjal og turkise bukser, gjerne med mønster. Og en annen ting som vi har sett er at de går rundt med bøtter - med frukt eller tøy - på hodet! Det er noe jeg virkelig synes er eksotisk forbinder med tropene og Afrika! Og sånne skilt som du snakker om har vi sett èn gang, og det var i Tunis utenfor en Playstation-forretning! Nå gleder jeg meg til Karibien!

Du er vel fortsatt i California! Håper du har det bra. :-) Og tusen takk for kommentar, blir så glad!
Klem Ingeborg