29. august 2008

Waffel-power!

Vi, eller rettere sagt jeg, hadde bestemt meg for at vi skulle lage vafler til alle som ville ha på marinaen med det gamle, stygge vaffeljernet vårt. Det virker, men ledningen er full av blå teip og sprekker. Jeg fikk mamma til å hjelpe meg på morran med å lage vaffelrøre. Vi fylte røren oppi to melkeflasker, og tok med syltetøy og sukker. Slang tørkepapir oppi posen, sånn at det ikke skulle gå helt bananas der borte. Så dro vi til marinaen. Jeg fikk med meg Thorstein som skulle hjelpe til å lage vafler. Han måtte jo få et par hvis han skulle hjelpe, ikke noe problem det! Vi hentet skjeer & gafler i båten, og så var det klart ;-) Vi laget vafler til oss selv først så klart, så spurte vi Paniautis / Parnago (Mannen!) om han ville ha. Jada, etterpå, han måtte jobbe først. Søstra til Irini var med pappaen sin, og søt som hun er, alle skulle ha vaffel før vi skulle spise. Vi lurte på om hun ville ha både syltetøy og sukker, og Thorstein brukte læren sin fra Agian regatta til å spørre på gresk. Jeg ble selvfølgelig litt sur inni meg for jeg ante ikke hva det han sa betydde. Jeg spurte motvillig hva det var. Jeg må jo kunne mer enn alle i familien har jeg bestemt meg for, men får stadig konkuransse fra Thorstein. Han vet f.eks hva "Å dyppe brød i olje" er på gresk... "Papara" eller noe i den duren. ;-) Men over på vafler. Paniautis spiste storfornøyd opp vaffelen, og inne på kontoret forsynte både Antony, Steljos og Spiroz seg med vaffel. Alexandra spurte; "Avrio? Vafla Avrio?". Har funnet ut at Avrio også betyr I morgen, men grekerne bruker det vel mest som "Neste uke? Eller uka etter...". Men iallefall mente Alexandra ordet som "I morgen,". Vi dro hjem, storfornøyde over vaffel-suksessen. Mamma & far var litt, bare litt misfornøyde fordi vi hadde glemt å gi vafler til dem...

Jeg var klar for en ny dag morran etterpå. Vi hadde vaffelrøre igjen, og ingen tid å miste. Vel, vi mister alltid litt tid på morgenen og ved lunsj, men allikevel var jeg i toppform da vi duret avgårde litt forbausede over det merkelige været (Det var skyer over alt! HØSTEN KOMMER! :-S) den dagen. Vi laget vafler, og i dag var Irini med. Vi klæsja på med masse sjokoladepålegg. I dag ble det en til hver, fordi i dag måtte vi jo tenke på våre hardtjobbende foreldre. De fikk en vaffel hver de også, så var melkekartongen tom. Fin dag det også! ;-)

Paniautis har begynt å ta med seg den fete bilen sin bort på marinaen. "Beach bugget" tror jeg den heter... Det er en liten 4-hjuling med stenger sånn at den tåler å rulle! Elsker den. Vi sitter i den stadig vekk, men uten at han kjører da... Har kjørt i den også, jeg da! ;-) Alexandra klatrer på stengene hele tiden... Håper å kjøre flere ganger, den kjører råfort, og er kjempe kul! ;-)

Vi har begynt å lære dattera til Nancy & Dimitri (De som har hotellet), Aleksandra (20) å snakke norsk. Hun elsker språket fordi det er så "Musikalsk". Hun har fått gramatikk på et ark, og alfabet og tall. Uttalelsen hennes er heller ikke så verst, men etter litt læring i går, til min store forbauselse, kom hun opp med "Hvor er Thorstein" litt gebrokkent. "Good, that's right!" jublet Thorstein og jeg. Hun banket i bordet. "Yess!" sa hun. Hun kan å si "Hade" men det blir av & til "Håtto" og sånne ting. Hun kan si "Hva heter du" og "Hvordan har du det" også. Hun forstår fransk, snakker gresk og engelsk og snart norsk! Det er utrolig gøy å være lærer har jeg funnet ut. Gleder meg til å se hva hun har øvd på i morgen. Nå skal jeg rekke å bade før mamma og far og Thorstein kommer hjem, og vi drar til Alinda og spiser.


Jeg har funnet ut (tror jeg) akkurat hvordan
jeg skal få lagt ut bilder, ser du! Jeg må legge
inn bildene i en spesiell mappe! ;-) Begge bildene
er gamle, men må jo legge ut noe nå som jeg
får det til! ;-)


Dette er bilde av familien som skal ut å seile...
( - meg...) Jeg tok bildet ;-)

Her har vi Paniautis som jobber. Paniautis er
en liten mann med et bredt smil for å si det mildt!

Stor klem fra Ingeborg

Ingen kommentarer: