7. august 2010

Fisk

"Jeg skjønner ikke vitsen med å fiske nå. Ok, mat er viktig. Men vi har da nok mat til resten av overfarten! What is the point? I hvert fall nå som vi skal ha Ekvatorfest og ha søt dessert osv. Det PASSER ikke med sånn ekkel fiskelukt i hele båten mens vi skal spise marengs og fersken i sukkerlake. Æsj, jeg har brukt opp all parfymen min for å spraye rommet mitt, men ouzo-og-fisk-lukten smyger seg inn der likevel! Og jeg som hadde det så gøy med å lage Ms. Neptun-kostyme og greier. Jeg tenkte kanskje vi kunne feire Ekvator på en litt finere måte. Æsj. ÆSJ. Thorstein sitter stolt i cockpiten, og fileterer den stakkars gullmakrellen, med fiskeblod opp til albuene. Skulle ønske fisk luktet godt. Nei, jeg skulle ønske jeg likte fiskelukt.

 

Jeg spurte mamma om vi kunne la fisken bli ute til vi fikk spist fersken osv. men "NEI." Jeg spurte om vi kanskje kunne henge fisken til tørking i stedet for å kjøle den ned. Men "NEI," vi skal invadere kjøkkenet, KJØKKENET, med den ekle ouzo-og-fisk-lukten også! Ikke nok med at dekshuset er fyllt med den lukta! Mamma ler av meg når jeg sier jeg ikke kommer til å spise fiskemiddagen. Jeg står heller over middagen. Om ikke annet får jeg si jeg er mett av marengsene. Eller så kan jeg si at jeg ikke tåler å spise kjøttet av et dyr jeg så levende for noen timer siden, som jo er sant, for å slippe unna fiskematen.

 

Ok, mamma var litt snill. Hun pakket fisken i zip-lock-poser, helt tette. Da sprer ikke lukten seg. Puh. Æsj. Fisk. Ok, ok - jeg er en baby som ikke liker fisk. På jordomseiling, liksom. Skulle ønske fisk smakte godt. Nei, jeg skulle ønske jeg likte fisk så godt som Thorsi liker fisk. Det er vel på topp 10-en hans av beste middagsmat. Men jeg foretrekker pannekaker, pølser og potetmos, kylling og ris med fløtesaus, biff, hamburger med potetchips...sånt. Fiskesmaken...ØDELEGGER på en måte den sausen hvis vi lager saus til den. Da får jeg nesten fiskesmak i munnen neste gang jeg spiser den sausen, uansett åssen kjøtt jeg spiser til den. Og da ødelegger det sikkert det kjøttet også for meg!! Snart liker jeg ingenting lenger!!! Baby, som jeg sa. Men kan ikke noe for det!! Det er smak og behag, og ubehag..... Skjønner ikke hvorfor jeg skriver detta en gang.. Er bare teit å skrive det her. Så jeg slutter. Vet ikke om vi snakkes, kanskje jeg forsvinner eller etser bort i ouzo-og-fisk-lufta her i båten. Farvel, hvertfall.

Ingeborg

FISK ÆSJÆSJÆSJ!!!!!"

 

Noe utrolig må ha skjedd etter at jeg skrev denne lille hyggelige teksten i går. For da fisken var tilberedt smakte det...godt. Utrolig. Ja, vi fikk fisk. 3,4 kg gullmakrell. Og ouzo brukte vi for å dope fisken. Ja, vi krysset ekvator i går kveld. Endelig. Og mens jeg TILFELDIGVIS var på do kom Miss Neptun opp og gratulerte resten av familien og ga et diplom og greier. Ha-ha. Skulle ønske jeg var der!!

Så nå har vi 637 nautiske mil igjen til Jacarè, Cabe Delo, Brasil! En uke..?

Klem fra Ingeborg

Ingen kommentarer: