15. august 2010

Vi har krysset et helt hav!!

Akkurat nå sitter jeg i dekshuset. Vi har nettopp spist frokost og melon. Det lukter regnskog, og jeg ser palmer gjennom vinduet. Brasil.
LYKKE!

Så, vi er altså fremme. En hel måned med hav, vann, hav og mer HAV. Vi kom frem i går, tidlig på morgenen. Det første jeg la merke til var fuktig-skog-lukten som var da vi nærmet oss land. Og landskapet var grønt og frodig, med trær og gress og busker. Jacarè Village Marina (?) ligger ganske langt inne i elva Rio Paraiba, så vi 'motret' innover elva. Her er det ordentlig sterk strøm utover i havet to ganger i døgnet, så vi hadde veldig lite tid på oss for å nå marinaen før strømmen begynte. Vi la til på Welcome Pontoon, så registrerte vi oss på marinaen, før vi la oss på plassen vår. Rundt fem minutter etter å ha lagt til der begynte det å strømme i elva.. Vi hadde bestemt oss for ikke å begynne å feire eller gå og utforske Brasil før vi hadde spylt og skrubbet båten utvendig. Så, Thorstein og jeg gikk i gang å vaske. Etter et par timer var vi ferdige, og vi kunne endelig gå i land. Vi fant et supermarked i nærmeste by, og fikk handlet FERSKMAT IGJEN! :-) Hjemme ryddet jeg rommet mitt, og så laget vi en ganske alminnelig spagettimiddag.. Litt av en feiring. Vi var faktisk slitne hele gjengen.

Så var det bilder. Bilder, bilder, bilder. Atlanterhavsoverfarten. Jeg setter i gang nå.
Her klatrer jeg i stormasta i åpen sjø. :-) Stolt.

Delfinbesøk!
Solnedgang...
Så kom vi til STILLEBELTET.
I Stillebeltet ble vi en hel uke.
Bading på 4000-5000 meters dyp i Stillebeltet.
Solnedgang i Stillebeltet.
Thorstein måler solhøyde med sekstant!
Squall-regn-dusj!!
På overfart kan jeg finne på sånne ting som pedikyr på mamma... Ubehandlet fot til venstre, behandlet fot til høyre.
Så, ENDELIG kom vi oss ut av Stillebeltet! Se bare, vi suser avgårde!!
Dagen før vi krysset Ekvator bakte vi pikekyss :-)
Og dette er fiskemiddagen vår på Ekvator-kvelden.
Etter middag laget jeg Ekvatordessert..
Og mens jeg ikke var der, bare sekunder etter at vi hadde krysset Ekvator, kom Miss Neptun for å si gratulerer og gi Ekvator-diplom.
Her har jeg en mistanke om at hun prøver å ligne på meg..!!
Og dette er Sirius på overfart.
Og endelig - LAND!!!!!
Sånn! Mamma kommer til å lage album og film og alt mulig, det er jeg sikker på. Skal si fra når hun har gjort det.

I dag skal vi fortsette med rydding og vasking innendørs, og så skal vi ut og utforske nærområdet mer.
Klem fra Ingeborg

2 kommentarer:

KATHRINE sa...

ÅH DÅKKER E SÅ TØFF!! Masse gratulerer hundre gang igjen, herlige bilda og glede mæ te å så flere :D Fortsett å skriv Ingeborg, det gjør det så my morsomer å vær her i Trøndelag når man har så god underholdning :)

Ingeborg sa...

Hahaha, tusen takk! :-) Skal straks begynne å skrive et nytt innlegg, så kommer det flere bilder også. Hils alle sammen! Klem Ingeborg
PS: Hvis du vil høre intervju med mamma på NRK Telemark Morgenssendinga, kan du gå på denne linken: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/659039/ Du må spole kanskje 45 min ut i klippet for å komme til intervjuet. :-)