29. august 2010

Utflukt og BBQ

I forgårs var vi på utflukt over elva sammen med en fransk familie her på marinaen. De er også fire, med søster på 9 og bror på 7. Vi kjørte i en av de lokale, fargerike, lange båtene over Rio Paraiba (elva) og til en liten marina på andre siden. Der kikket vi rundt en stund, snakket med marinafolka. Så gikk vi på en sølevei, gjennom regnskogen, i flere timer. Vi gikk forbi (og klappa) en liten kalv i veikanten, vi plukket blomster og bare gikk, rett og slett. Det var skikkelig varmt og fuktig, så vi var glade da vi kom frem til den lille landsbyen, Forte Velho, som var målet. Der satt vi i en time, spiste rekesuppe og  potetchips.. Thorsi og jeg lekte gjemsel med de franske ungene, Lisa og Benjamin, også spilte vi UNO! Så skulle vi ta en båt til vår side av elva igjen, og da, skjønner dere, da skulle vi ta en veldig kul båt. En buss plassert oppe på en båt. Styrmannen satt inne i bussen og styrte båten, og den var veldig kul. Men tenk, da, er det ikke litt smart å lage båten sånn? Hvis du får bussen billig, så har du seter til passasjerene, og det er ikke så mye som må fikses på for at den skal fungere! Smart. Så vi tok denne buss-båten over til Cabedelo. I Cabedelo måtte vi vente en time på at toget skulle komme. Så kom toget, og vi gikk på, men etter en stund med venting kom det en og sa at toget var ødelagt. Så vi måtte vente en time til.. Men det var ikke så farlig, for da spilte vi UNO. :-) Endelig kom toget, og vi kjørte tog hjem til Jacarè. Veldig koselig dag!

I går stod mamma og jeg opp tidlig for å komme oss til øyelegen. Mamma måtte ha en test for øynene sine. Så vi tok taxi helt til Joao Pessoa, og på øyelegen ble vi bedt om å vente på venterommet. Og da måtte vi vente i over tre timer før mamma fikk testen sin! For de har et merkelig system her. De ber alle som skal noe hos øyelegen om å komme klokka åtte, og så bare roper de inn de som skal inn etter tur. Så hadde vi vært litt uheldige hadde dette sikkert tatt hele dagen! En annen ting som er ganske rart er at de absolutt skal ha airconditionen på 19 grader under taket, altså kaldere nedover i rommet, så vi satt og frøs hele tida! Men så fikk mamma endelig testen sin, og vi kunne betale og gå. Og når vi kom ut, så var det liksom...brr, så kaldt det var inne! Godt å komme seg ut i varmen, ja. Helt bakvendt fra sånn vi er vant til!

Senere på dagen hadde vi barbeque med den franske familien, russeren Gregory, brasiliansk-amerikanske Chris, mannen hennes og hunden deres, og marinasjefen Filipo med kone og datter. Det var nydelig vær hele dagen, så perfekt for grilling. Vi lagde grillspyd, poteter og salat i båten, og de andre hadde med diverse annen grillmat. Barbequen ble veldig bra, vi koste oss hele kvelden. Masse god mat med godt selskap. Til slutt måtte vi dessverre rulle ned på bryggene og inn i båtene igjen.

I dag våknet jeg til regn. Denne regntiden.
Klem fra Ingeborg
PS: Bilder kommer senere. Kamerakabelen er...borte. Båtnissen har gjort den usynlig........fortsettelse følger...
PS PS: I mellomtiden kan du se bilder fra overfarten HER.