16. desember 2009

Julestemning i Sirius

Heisann! Nå begynner det virkelig å likne på jul her i båten! Både fordi det er mye julepynt som har kommet opp etter hvert, og fordi adventskalenderen min begynner å ha få lukkede luker.. Det er vind og regn, så innevær er det i alle fall uansett om det ikke er snø. Vi sover med dyne, ikke bare teppe/laken over oss. Vi har på varmeapparat ganske ofte. Jeg går i ullsokker. Vi er ikke helt ferdige å rydde enda, men det kommer seg. Vi spiser mandariner og har telys om kvelden. Åh, livet er herlig.

Telys-juletreet mitt Fått i gave av Hanne for lenge siden..
 
Telys-juletreet er linselus..


 Julepynt!


Denne er laget selv. Plukk kongler, ta med hjem. Finn frem ståltråd, evt. ståltråd-kroker, kanskje fem centimeter lange. Snurr den ene enden godt rundt konglen og under "bladene" og hekt den andre enden av ståltråden på en lang snor og snurr så den sitter fast. Gjør dette bortover på en lang snor, og heng gjerne litt annen julepynt mellom konglene (som vi har gjort her). Heng opp i taket. Er den lang, kan du feste den flere steder på snoren slik at den ikke henger så langt ned, og det vil også gi en koselig effekt! Dette ble en lang bildetekst, må jeg si...

Bakte også herlige muffins i går. Vi brukte brunsukker i stedet for hvitt, og det smakte like bra - om ikke bedre. Jeg bestemte at vi skulle lage "Amerikanske muffins", altså store muffins. Derfor ble det vanskelig å få muffinsene ut av formen, og alle muffinsene ble nesten revet i stykker. For å allikevel gjøre det delikat, snudde jeg dem opp ned i en skål, blandet melis og hadde på, pluss masse kakepynt! Kjempegodt!


Mmmm..muffins!

Ellers har vi hatt pH-"eksperimenter" i dag. Det var for å lære meg å skrive rapport, og det gikk veldig bra. Jeg brukte sånne briller også! Som om det var nødvendig for det vi skulle gjøre..hehe.. Vi fant ut at det meste i matskapet vårt var surt, og kun noen vaskemidler var basiske. Jaujau.

Kaffe var surt.

Kaustisk soda (i vann) viste seg å være veldig basisk..

Mye surt her, ja.. Kun de med tøffe farger som var basiske..

Alle bildene blir i større format om du klikker på dem!

Klem fra Ingeborg



Ingen kommentarer: